tisdag 2 augusti 2016

Läst i juli

Juli har passerat, men ännu varar sommaren! Jag har under den gångna månaden haft mycket kul. Spenderat en hel del av min tid på landet, med kompisar och i badet! Jag har även varit en vecka på Gran Canaria, tränat och såklart läst mycket. Det blev nio böcker som jag verkligen gillade! 

Dash och Lilys utmaningsbok var den fösta boken jag läste under juli. Den är skriven av David Levithan och Rachel Chon. Jag tror att det var någon som mamma känner som hade tipsat om den boken. Den handlar i alla fall om Dash som hittar en röd anteckningsbok instoppad mellan bokryggarna i en bokhandel. Bakom anteckningsbokens pärmar gömmer sig utmaningar till honom. Jag tycker boken har en väldigt bra idé och tanke. Den var spännande att läsa trots att det ibland var lite långdraget. 

Jag var på biblioteket med min sjuåriga kusin Nora och då hittade jag en bok som jag tyckte hon skulle läsa, Borttappat: Katt, kompis, kalsong av Elin Lindell. Någon vecka senare hade Nora läst ut boken och tyckte den var jätterolig! Då var jag också tvungen att läsa den, och den var verkligen en bok att skratta högt till. Jag tror också att den skulle passa bra som högläsning tillsammans med vuxna och syskon, för det fanns något roligt för alla. Jag kunde inte låta bli att läsa fortsättningen, Efterlysta: Harry Hansson och jag. Den var lika rolig! 

Christina Lindströms bok Jack har jag länge velat läsa och nu tog jag tag i det. Den var bra, men inte så bra som jag hade hoppats. Den gick lite långsamt framåt och var helt enkelt inte tillräckligt intressant, men jag gillade karaktärerna. 

På semestern i Gran Canaria hade jag med mig Var är Audrey?, Sophie Kinsella. Jag fastnade inte riktigt för den heller, men den var helt klart läsvärd! 

Jag läste Zoe Suggs Girl online på semestern. Men den här gången på engelska. Jag läste den för ett tag sedan och älskade bokens härliga känsla. Det var superkul att läsa den igen och träna lite på engelskan samtidigt! 

PAX-serien (av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson) är bland de bästa serierna jag läst, därför har jag länge tänkt läsa om den. Det har jag gjort nu, eller inte hela serien än såklart. Men jag började med att läsa Nidstången högt för min lillebror. Vi har hållit på ett tag men nu i början av juli läste vi ut den! Sedan har jag fortsatt med Grimmen, Mylingen och Bjäran. Nu är det Gasten som gäller! Som jag skrev i mitt senaste inlägg älskar jag hur böckerna bara blir bättre och bättre! Det är imponerande! 

I augusti ska jag bara njuta av det sista på sommarlovet. Sedan ska jag också hinna med ett skrivarläger innan skolan börjar igen. Läsningen kommer nog att bestå av lite blandade böcker. Jag ska forstsätta med omläsningen av PAX-serien och sedan läsa nästa bok av Zoe Sugg, Girl online On tour på engelska.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar