torsdag 23 juni 2016

Du, bara - Recension

Du, bara är Anna Ahlunds debutbok. Det är en ungdomsroman på temat kärlek utgiven på Raben & Sjögren. Du kan hitta boken på Adlibris eller Bokus.

Det är sommar och John har precis slutat nian. Efter sommarlovet väntar gymnasiet och kanske en fotbollsskola. John spenderar sommaren tillsammans med sin syster Caroline som nu har lägenheten för sig själva eftersom att deras föräldrar har dragit till landet. En dag tar Caroline med sig Frank hem, killen som hon är störtförälskad i. Frank får Johns känslor att vändas upp och ner. Men hur ska man göra när man blir kär i samma person som sin syster?

Det här är den ultimata sommarboken för dig som vill sträckläsa en mysig bok! Det är en bok som utspelar sig i vardagen men som endå är så sjukt spännande att läsa. Man vill bara ha mer och mer. Boken är härligt skriven och mysig att läsa. Man lär känna karaktärerna så bra! De är väldigt bra beskrivna och jag gillar den röda tråden. Man förstår alltid sakerna som händer och händelserna hänger ihop väldigt snyggt.

En sak som uppkommer ofta i den här boken är sex och hångel. Jag tycker att författaren har beskrivit det här på ett väldigt bra sätt. Det känns liksom äkta och inte för sliskigt. Ibland kan jag tycka att det blev lite för mycket, men det var ändå en bra balans.

Det här är en sådan där bok som man fastnar i och inte kan sluta läsa. Men samtidigt vill man inte att den ska ta slut. Den har korta kapitel och är händelserik vilket gör att det blir en riktig bladvändare. Du vet den där känslan när man har avslutat en riktigt bra bok och man känner sig glad men samtidigt vemodig för att den är slut? Precis så var det med den här boken.

Omslaget är fint och jag gillar att det på varje sida där ett nytt kapitel börjar finns en liten papperstrana.

Man kan lätt relatera till de olika relationerna och känslorna i den här boken. Jag älskar relationen mellan John och hans bäst kompis Elli. Det är en kompis relation som jag tror många drömmer om. De pratar om allt och känner verkligen varann utan och innan. Att vara störtförälskad men inte veta om man vågar satsa på ett förhållande kan nog många kan relatera till. En sak jag tycker är bra med den här boken är att det inte görs någon grej av att John är kär i en kille. Det beskrivs på samma sätt som vilken kärlek som helst. Jag tror att det är viktigt att skriva böcker på det här sättet för att det ska anses normalt.

Jag tyckte mycket om den här boken och rekommenderar dig verkligen att läsa den nu i sommar! Den passar för alla över 13 år! En mysig, välskriven bok om olidlig kärlek. Jag ger Du, bara 4 av 5 ugglor.