söndag 5 juni 2016

Bloggstafett - Sommarläsning

Nu tar jag över stafettpinnen från Elvira på The World I live in.


När det regnar ute på sommaren är det enda jag vill att krypa upp i soffan eller sängen med en bra bok. Jag minns när jag var yngre och det regnande ute. Då brukade jag bygga en koja i
vardagsrummet och sitta där med en massa böcker. Det var mysigt! Den svenska sommaren är ju som den är och ibland kan det regna flera dagar i sträck. Systrar i jeans är den perfekta serien att sträckläsa under dagar av evigt regnande. Det är en serie som handlar om vänskap och kärlek men inkluderar många olika känslor. Glädje, avundsjuka och sorg är bara några exempel. Författaren Ann Brashares skilldrar tankarna under tonåren på ett utomordentilgt sätt. Böckerna är supermysiga att läsa och de är väldigt händelserika samtidigt som det utspelar sig i vardagen. Jag tror att många lätt kan relatera till de här böckerna.

Serien består av fyra delar och handlar om de fyra bästa kompisarna Lena, Carmen, Tibby och Bridget. Ï den första boken hittar de av en slump ett par jeans som passar de alla trots deras olika kroppsformer. De magiska jeansen blir viktiga den här sommaren som är den första då de kommer vara ifrån varann. Lena åker till sin farmor och farfar i Grekland och stöter på snygge Kostos, men får snart veta att deras familjer är i bråk. Carmen hälsar på sin pappa som visst inte berättat allt om sitt nya liv. Bridget är på fotbollsläger och blir störtförälskad i en av tränarna. Tibby är kvar hemma och arbetar, hon träffar en liten flicka som kommer att betyda mycket för henne.

När det är varmt och soligt läser jag gärna utomhus. Det kan vara vilken bok som helst men den jag tänkte tipsa om idag är Den här sommaren kan bli min död, av Malin Stehn. Det är en mer lättläst bok som passar bra för dig som snart ska börja högstadiet. Jag tyckte att boken var väldigt roligt skriven och jag gillar att man kunde känna igen sig mycket. Även fast man håller på att bli vuxen kan man känna sig liten och vara rädd.

Boken handlar om Fanny som börjar högstadiet efter sommarlovet men hon känner sig inte som en högstadietjej. Därför har hon gjort en lista på saker hon måste klara av innan det är dags att börja högstadiet. Bland annat ska hon köpa bindor på Ica, sova borta och skaffa en pojkvän, men frågan är om hon kommer klara det? Fanny känner sig inte alls så cool som man ska vara på högstadiet. Hon är rädd och känner sig liten.

Jag kände igen mig i nästan varenda ord av den här boken och tror verkligen att det är så här de allra flesta känner. Författaren har verkligen prickat rätt! Det är precis de här tankarna som snurrar runt i en blivande tonårings huvud. Jag rekommenderar verkligen den här boken till alla som snart ska börja högstadiet och även ni som redan gjort det!

Bloggstafetten fortsätter nu hos Fanny på Lions Library!

13 kommentarer:

  1. Kul med boktips från någon som är yngre!

    SvaraRadera
  2. Tack för fina boktips! Du skriver väldigt bra, är välformulerad och intresseväckande! :-)

    SvaraRadera
  3. Vilka fina tips! Jag hade faktiskt tänkt läsa systrar i jeans i sommar så det blir nog jättebra :)

    SvaraRadera
  4. Systrar i jeans- serien är de första böcker jag tänker på om någon nämner sommarläsning. Så mycket sommarfeelings i dem!
    Jag tyckte även ditt andra tips väldigt mycket, för den är så väldigt bra anpassad till målgruppen.
    Roligt att du var med i stafetten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut de bästa sommarböckerna enligt mig! Tack för att du ordnade stafetten!

      Radera
  5. Systrar i jeans har jag aldrig läst men fått rekommenderade massvis med gånger :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för båda tipsen! :D

    Har lånat systrar i jeans på biblioteket tidigare, men de blev aldrig lästa då :/ men kanske något som borde försökas igen!

    Den andra boken, jag har ju redan börjat högstadiet, snart gymnasiet snarare. Men tror igenkänningsfaktorn är stor i den boken! Onslaget har aldrig riktigt lockat, så bra att man vet handlingen nu, haha. Kram!

    SvaraRadera
  7. Tack för tips! Systrar i jeans har jag bara sett som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag gillade också filmen, men böckerna är alltid bäst!

      Radera