torsdag 14 april 2016

PAX Näcken - Recension

Näcken är den sjätte delen i serien PAX, skriven av Åsa Larsson, Ingela Korsell och illustrerad av Henrik Jonsson. Boken är i genren Urban-fantasy och riktar sig till barn från 9 år. Den är utgiven hos Bonnier Carlsen och du kan hitta boken hos Adlibris eller Bokus.

Det är vinter och isen ligger tjockt över Mälaren i Mariefred. Hela skolan är där och ska bada i isvak. Men då händer det som inte får hända. Alrik går genom isen! Något eller någon drar honom neråt mot sjöns botten. Kan det vara näcken? Plötsligt dyker den nya slottsfogden upp, Jonas Bäckström, en mystisk man med rött hår som spelar munspel och beter sig precis som näcken själv. Vem är han och vad gör han i Mariefred? Dessutom är Alrik och Viggos mamma på besök, med en stor överraskning...

Det här är så bra! Hade det funnits ett mästerskap i bästa cliffhangers så skulle ni lätt kamma hem första priset, Åsa och Ingela. När man väl börjat läsa boken går det inte att sluta. Varenda kapitel har en så blodisande spänning att man bara måste fortsätts läsa vare sig man vill eller inte. Förbannade men underbara cliffhangers avslutar varje kapitel och när jag hade läst ut boken ville jag bara ha mer. Det är så himla smart att avsluta böckerna med någon ny spännande händelse, det gör att jag inte kan bärga mig tills nästa bok ges ut i höst.

Det som gör boken så himla bra är att författarna blandar den spännande fantasybiten med vardagliga händelser och problem. Föräldrar som dricker alkohol, hur det är att bo i en fosterfamilj, jobbiga klasskamrater och vuxna som inte förstår. Samtidigt som det är spännande kan man känna igen sig i barnens tankar. Jag gillar också att man får läsa ur olika perspektiv, det gör att boken varieras och man får se händelserna från olika håll.

Mycket tid och engagemang ligger bakom de här böckerna. De är så välskrivna och jag tycker verkligen att allting verkligen hänger ihop med en tydlig röd tråd. PAX-böckerna passar alla eftersom att de är så pedagogiskt gjorda. Sättet de är skrivna är så enkelt att alla kan förstå det. För de som tidigare tyckt det är svårt att läsa blir det plötsligt roligt och enkelt att hänga med i texten. Bokryggarna är märkta med ett nummer så att det ska bli lätt för barnen att veta i vilken ordning man ska läsa böckerna. Jag älskar att allt är så himla uttänkt och planerat! Bara genom att titta på boken blir jag sugen på att läsa den. De är utformade på ett nytt och häftigt sätt som jag tror fångar många barns ögon. Med färgade sidor och coola bilder blir det direkt superroligt att läsa! PAX-böckerna liknar inga andra böcker och det får dem att sticka ut i bokhyllan!

Jag tycker om att man i varje bok får möta nya spännande och läskiga varelser från nordisk mytologi. Det är spännande och intressant samtidigt som man också lär sig. Karaktärerna känns så verkliga och miljöerna är så bra skildrade. De flesta miljöerna finns i verkligheten och det tycker jag är väldigt roligt. Estrid och Magnars bibliotek är min favoritmiljö, det är så coolt!

Ingela, Åsa och Henrik! Det här är klockrent! Boken innehåller både fantasy och verklighet, coola bilder, snyggt omslag, bra karaktärer och verkliga miljöer. Det är precis vad som krävs för att få barn att läsa mer! Ni imponerar på mig mer och mer för varje gång och böckerna blir bara bättre och bättre. Tack för att ni inspirerar så många barn till läsning! Ni är stora förebilder för mig!

Som sagt tyckte jag mycket om den här boken! Den innehåller så mycket spänning och har ett högt tempo fyllt med cliffhangers att jag hela tiden vill fortsätta läsa! Därför ger jag Näcken av Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson 5 av 5 ugglor!