söndag 7 februari 2016

Läst i januari

Jag har inte alls reflekterat över att vi redan har gått över till årets andra månad februari. Men nu kom jag på att jag inte har gjort något inlägg om januaris läsning. Det får bli idag det, bättre sent än aldrig! Jag är väldigt nöjd med årets första läsning. Det har varit bra böcker och jag tycker jag har hunnit med många med tanke på att jag har haft mycket annat att göra i och med att skolan och dansen har börjat.

Först läste jag Lida i en värld av stillhet av Hanan Sabah Ryberg. Det är en novellsamling som handlar om Lida som är en av få människor kvar på jorden efter alla naturkatastrofer som inträffat på grund av att jordens rotation har saktat ner.

Den bästa boken jag läste under den gångna månaden var helt klart Hur kär får man bli? av Katarina von Bredow. Det var en underbar ungdomsbok om kärlek och vänskap. Jag verkligen fastnade i den boken och kunde inte sluta läsa den. Det var en sådan bok som man genuint saknar när den tar slut. Rekommenderas verkligen.

Inför månadens bokcafé läste jag Lex bok av Sara Kadefors. Den hade jag läst en gång tidigare för några år sedan. Men jag gillade den mycket mer nu än vad jag gjorde då. Jag tror att jag var lite för liten för den då och den kanske var lite svår att förstå. Det var inte någon bok som jag fastnade speciellt för. Men den var absolut läsvärd och bra skriven.



Svart sommar var en övernaturlig bok för 9-12 år som jag läste i januari. Den var skriven av Åsa Andberg Strollo och hade egentligen en bra handling. men de spännande händelserna beskrevs inte så bra så det blev helt enkelt ganska tråkigt att läsa. Att jag inte gillade boken kan också ha att göra med att den är tänkt för lite yngre barn.

Jessica Scheifauer har vunnit Augustpriset två gånger, 2011 med boken Pojkarna. Den läste jag nyligen. Boken handlar om tre flickor som är bästa kompisar var av en av dem är väldigt intresserad av växter. En dag får hon en ny växt som visar sig vara väldigt viktig flickorna och deras framtid. Jag tyckte om den första halvan av boken mer än den andra och språket var lite poetiskt skrivet. Pojkarna har filmatiserats och det ska bli jättespännande att se filmen. Det är alltid så annorlunda att se en film än att läsa en bok.

Förra helgen läste jag ut Bara inte du av Katarina von Bredow. Den gillade jag lika mycket som hennes andra böcker! Hon skriver så himla bra att man aldrig vill sluta läsa och man kan så enkelt relatera till hennes skildringar. Det är väldigt roligt att hon tar med referenser från tidigare böcker som gör att man känner igen sig. Mitt nyårslöfte är att läsa alla Katarina von Bredows böcker, haha!

Just nu läser jag Alex Haridis Huset mittemot, men annars tänkte jag läsa fler böcker av Katarina von Bredow och kanske Papperstäder av John Green under februari.

Januari var en kall och..



mysig månad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar