fredag 22 januari 2016

Katarina von Bredow x 3

På senaste tiden har jag verkligen fastnat för Katarina von Bredows ungdomsböcker för 12-15 år. Tidigare hade jag bara läst hennes mellanstadietrilogi men efter att ha läst Släppa taget var jag verkligen fast. Den boken älskade jag verkligen och då ville jag bara läsa mer om hennes böcker. Så idag ska jag berätta om tre av Katarina von Bredows ungdomsböcker. Det som är gemensamt med dem här böckerna är att alla handlar om niondeklassare och att dem innehåller kärlek.

Hur kär får man bli?:
Katrin har precis börjat nian och en ny kille kommer till klassen. Han heter Adam och hennes bästa kompis Frida blir störtkär i honom. De ska sätta upp pjäsen Romeo och Julia på engelskan och som av en ren slump är det Frida och Adam som får huvudrollerna. Katrin försöker att hjälpa sin kompis att bli tillsammans med Adam men när hon råkar träffa honom i parken en dag förändras hennes känslor. Hon kan prata om allt med honom och han förstår henne. Motvilligt känner hon att hon är kär. Trots att det sista Katrin vill är att såra sin bästa kompis blir hon tvungen att ljuga för henne. Samtidigt rycks allt upp i familjen; hennes låtsatsmamma sticker plötsligt därifrån, pappa Kasper är ledsen och brorsan beter sig inte som vanligt.

Expert på att rodna:
Natalies mamma Lucia har träffat en man, den präktige och rika Bo som äger en hästgård ute på landet. När Lucia bestämmer sig för att de ska flytta ut till gården är det bara för Natalie att följa med. Hemma i stan lämnar hon sin bästa kompis Maja och trots att de ska hålla kontakten känns det tråkigt. Det enda positiva med flytten är Bos ursnygga son Jerker som Natalie nu kommer bo under samma tak som. Ute på hästgården har Bo fixat till ett rum till Natalie, men det är inte alls som hon vill ha det och hon får inte ens plats med sina egna möbler. I skolan hjälper Jerker henne att visa  vilka som är de populära personerna som hon ska hålla sig till. Dessutom föreslår han att de ska ha en fest när Lucia och Bo åker iväg en helg...

Flyga högt:
Vendela är kär i Nils och har varit det i evigheter. När hennes bästa kompis Tove blir tillsammans med Nils bästa kompis Loke blir allt genast perfekt. Tänk att kunna hitta på saker tillsammans alla fyra. När de börjar nian kommer en ny tjej till klassen, Silja som inte alls är som alla andra. Hon struntar helt i alla oskrivna regler och beter sig inte alls som man gör när man kommer ny till en klass. Vendela, Tove, Nils och Loke gör upp en lista på hur uppdelningen i klassen ser ut. Vem som är mest populär och vem som är töntigast. Men på bara några veckor har allting förändrats.

Jag tycker att alla dem här böckerna har sjukt bra handlingar. De utspelar sig i vardagen men har ändå något lite extra. det händer mycket saker. Familjen rubbas, klassen förändras, känslorna förändras. Det är så spännande att läsa om och jag kan verkligen relatera till karaktärerna. En annan sak som är väldigt roligt med von Bredows böcker är att platser (till exempel Café Miranda), lärare (till exempel spanskläraren Isabelle) och vissa karaktärer förekommer i fler av hennes böcker. Jag tror att karaktärerna i de flesta böckerna går på samma skola. Det tycker jag är jätteroligt för man känner igen sig från tidigare böcker och det är kul att de liksom har en koppling till varann.  Alltså jag älskar verkligen de här böckerna de är såååååååååå bra! Katarina von Bredow är min nya favoritförfattare!
Katarina von Bredows böcker får 5 av 5 ugglor av mig!

2 kommentarer:

  1. Wow, jag har läst alla de här 3 böckerna och gillade den förstnämnda och "Flyga högt" mest. Den i mitten tror jag att jag tyckte var lite jobbig, eller sådär irriterande på något sätt, haha. Men nu var det ändå ett tag sen jag läste den.

    Men det som var roligast att du tog upp var att de har vissa saker gemensamt, som Café Miranda, för det hade jag ingen aning! Sånt tycker jag alltid är extra roligt, och om jag läser om dem i framtiden så ska jag hålla utkik efter det! Läste förövrigt nyss om "Hur kär får man bli?" i skolan, p.g.a. att jag trodde att jag INTE läst den tidigare. Och just Café Miranda känner jag nog igen från den boken iaf.

    Angående bokcafét så får jag se! Har ju inte läst Jandy Nelsons senaste än, och kan hända att det blir lite stressigt att hinna läsa ut den och allt. (för jag klarar typ inte av att läsa ut böcker under stress, då läser jag istället INGET) Men kan tänka mig att det kan bli jättefina tavlar med poesi, etc. av Nelsons språk :-) )kollade lite på bibliotekets hemsida) Men är det många som går på det? Och hur länge brukar ni hålla på ungefär? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade nog "Flyga högt" och "Hur kär får man bli" mest! Jag håller med om att den i mitten inte var lika bra.

      Visst är det kul när författaren har med gemensamma saker i böckerna! Jag tycker det gör så mycket med läsupplevelsen när man känner igen saker från tidigare böcker. Just nu läser jag Katarina von Bredows bok "Bara inte du". Den handlar om en tjej som är runt 20 år och hon jobbar på Café Miranda. Jättebra bok det också! :)

      Inte ska du stressa med läsningen, det är inte bra. Men det gör inget om du inte hinner läsa hela boken. Vi är inte så många, förra gången var vi 4 st och vi håller på mellan 16-17.30. Det brukar vara jättemysigt och det skulle vara roligt att träffa dig! :)
      Kram <3

      Radera