söndag 20 december 2015

Skorstensjul - Fjärde advent

Det är fjärde advent och julafton om 4 dagar! Hur kan tiden gå så fort?! Jag fyller 14 år idag! Woop, woop!

 
Idag ska jag berätta om årets julkalenderbok Skorstensjul av Mårten Sandén och Lina Bodén som jag har läst under hela december. Det är meningen att man ska läsa ett kapitel om dagen fram till julafton.

Boken handlar om Stella, Mago och Issa som har rymt från sitt barnhem och kommer till Stockholm. Där ska de vänta på att Magos pappa som bor i Sydafrika ska komma och hämta dem. Men redan när de stiger av tåget på centralstationen möter de annorlunda människor. Tiggaren Niklasson har glömt bort vem han är och barnen bestämmer sig för att hjälpa honom att minnas. De får hjälp av Lille Haj och de andra skorstensbarnen som bor själva på taken. De måste skynda sig att hjälpa Niklasson, innan julafton!

Jag tycker att det är jätteroligt med en julkalenderbok, det borde finnas fler sådana. Det bästa med
den här boken är att den passar både för stora och små och den ger verkligen den rätta julkänslan. Illustrationerna är fantastiskt fina och jag gillar hur dem hänger ihop med berättelsen. På något sätt är berättelsen så fint skriven och allting har verkligen en röd tråd. Karaktärerna är härliga och detta är en bok som verkligen rekommenderas till alla! Jag tror både att små barn, stora barn och vuxna skulle gilla den. Den är enkel att förstå för ett litet barn samtidigt som det finns mer att upptäcka i texten för de äldre. Jag tror inte att det finns något negativt om den här boken. Läs den!

2 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott Agnes! Idag är det två dagar kvar till min födelsedag. Den där boken ska jag komma ihåg att köpa till mina barnbarn till nästa jul. God jul på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Grattis i förskott och gog jul till dig också!

      Radera