söndag 6 december 2015

Astrid Lindgrens julberättelser - Andra advent

Jag föknippar julen med Astird Lindgrens julböcker, dem får en verkligen i den rätta julkänslan och är så bra skrivna. Idag är det andra advent och jag tänkte berätta om en bok av Astrid Lindgren som jag har läst det här året. Den heter Julberättelser och är bok fylld av massor av berättelser. Allt från Lotta på Bråkmakargatan och Bullerbyn till Madicken och Kajsa Kavat.

En av de bästa är Visst kan Lotta nästan allting, den handlar om när Lotta råkar slänga Bamsen och det är slut på julgranar i stan, fast Lotta fixar en ändå. Det är så härligt med en liten tjej som har så bra själförtroede och vet vad hon vill. " Det är så bra med mig, jag kan så mycket! Allt utom slalom." säger Lotta.

Jag gillar också När börjar den snöiga stormen sin färd med Madicken och Lisabet som vaknar upp en morgon och det har blivit is på sjön. De går ut och åker kana på isen och har så roligt! De glömmer bort att de måste komma hem och äta frukost och börjar gå till Karlssons gård. Men hur långt kan det vara dit? Madicken och Lisabet är så roliga att läsa om och jag gillar speciellt att de säger roliga saker som: "Pilutta dig". När man läser kan man riktigt höra Astrids lugna berättarröst.

Men min absoluta favorit i den här boken är nog Jul i Bullerbyn. Jag gillar den eftersom att den verkligen frambringar en julkänsla! Man får läsa om alla förberedelser inför julen. Barnen ger mat till sparvarna, bakar pepparkakor, hugger och klär julgran, sjunger julsånger och gör snölyktor. Den är så himla mysig att läsa och allt är så bra beskrivet att man nästan känner doften av gran och pepparkakor. Jag tycker också mycket om att alla dem här berättelserna inte utspelar sig i nutid, då får man verkligen en inblick i hur det var förr. Man högg sin gran själv och allt var liksom mer äkta då. Inga fabriksgjorda pepparkakor, man gjorde allt själv. Om jag skulle välja en annan tid att leva i så skulle jag välja 1950-talet då Bullerbyn utspelar sig.

Julberättelser är verkligen en bok jag rekommenderar att läsa nu i jul, den är så mysig och välskriven!

Idag har jag bakat pepparkakor hos min mormor och gå på julmarknad, det var mysigt. Jag hoppas att ni också har en trevlig andra advent!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar