fredag 21 augusti 2015

Sommarens favoriter

Nu börjar sommaren lida mot sitt slut, vilket är tråkigt, men ändå skönt att komma tillbaka till vardagen igen. Jag börjar skolan på måndag och det har jag blandade känslor för. Men det ska vi inte tänkta på nu. Jag tänkte blicka tillbaks till sommarens läsupplevelser och tipsa om de bästa böckerna jag läste i sommar.

En liten sommarbild!

Den här sommaren har jag snöat in en del på kärleksböcker och en jag verkligen gillade var Det händer nu av Sofia Nordin. Det var en härlig kärleksberättelse om två tjejer som var väldigt rolig att läsa. Jag gillar att den inte var som alla andra böcker i den genren och framsidans bild är väldigt fin. Den passar för dig mellan 13-16 år ungefär. Här kan du läsa mer om boken.

Jag gav Systrar i jeans - Andra sommaren av Ann Brashares 5 av 5 ugglor i min recension. Den handlar om fyra bästa kompisar som skickar ett par jeans mellan sig under sommaren och det händer så mycket olika saker. Den är  full med olika känslor som glädje, sorg, kärlek, vänskap och avundsjuka.  Det här är en riktigt somrig, härlig bok som alla bara måste läsa! Det är lätt den bästa boken jag har läst det här året! Vad mer kan man säga? Den är bra skriven, fantastisk, man blir glad av den och har en väldigt bra handling!


På min semester läste jag en riktigt rolig bok, Född fenomenal, av Josephine Bornebusch. Det är en ungdomsbok om en självsäker tjej som är intresserad av Andra världskriget. Boken var väldigt underhållande med alla roliga karaktärer, den innehöll kärlek, humor och faktiskt lite fakta. Det är den perfekta boken för hängmattan, solstolen eller stranden.

Näst bok jag tänkte tipsa om hade jag faktiskt inte tänkt att jag skulle läsa. Jag var på biblioteket och visste inte riktigt vad jag skulle låna, så jag lånade en bok jag läst mycket om på andra bokbloggar, Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins. Det är en bok jag verkligen inte ångrar att jag läst! Den var helt underbart bra! Den handlar om Anna som flyttar till Paris för att gå på en internatskola. Det är något hon inte vill göra, men året i Frankrike blir tusen gånger bättre än vad hon trott. För där finns nämligen världens snyggaste kille. Det är en berättelse full av kärlekstrassel som jag verkligen rekommenderar.

Från en bra bok till ytterligare en. Jag gillar ju Astrid Lindgrens böcker väldigt mycket och i sommar läste jag Vi på Saltkråkan. Efter den boken har jag blivit fast i Saltkråkan så jag har kollat på tv-serierna om farbror Melker, Pelle, Tjorven, Båtsman, Malin och alla andra karaktärer. Det jag gillade mest med boken var den härliga sommarkänslan. Den passar för alla; Pelle, Tjorven och Stina hittar på bus som är kul för lite yngre barn men man får också läsa om 19-åriga Malins tankar i hennes dagbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar