onsdag 15 juli 2015

Prinsessan Ja!

"Prinsessan Ja!" är första fristående delen i serien Grybbingdalen och boken är skriven av Patrik Stigsson. Boken passar bra för barn mellan 9-12 år, kanske som högläsning vid 7-9 års ålder

Davvad är en fruktgrybbing som bor i ett frukttorn och är bra på att göra saft, sylt, marmelad och allt annat som har med frukt att göra. En dag hittar han en flaskpost från prinsessan Ja! där det står att hon behöver hjälp och att han ska äta det röda blåbäret. Men alla vet ju att det inte finns några röda blåbär, inte minst en fruktfrybbing. Vad vill prinsessan ha hjälp med och var ska Davvad hitta henne?

Man får även följa med prinsessan Ja! i slottet Ulinor och läsa hennes berättelse om hur häxan Pakel Packa la en förbannelse över Ja!, slottet och de andra människorna på slottet. Nu är Ulinor bara en kall ruin full med halvdöda trollkarlar men en dag dyker mästertjuven Zingus Fingus upp och prinsessan får hopp om att bli räddad från mardrömmen hon lever i.

Boken är annorlunda och liknar ingen skönlitterär bok för den åldern jag läst tidigare. Det är kul med något nytt för ofta är många böcker ganska lika. Jag skulle säga att genren är Sago-fantasy och att den har en skogsmulle- känsla. Karaktärerna hade väldigt ovanliga namn och ibland kunde det bli svårt att hålla reda på alla. Men det jag gillar med boken är att den var annorlunda, spännande och jag tyckte att omslaget var fint. Jag ger "Prinsessan Ja!" 4 av 5 ugglor.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar