torsdag 11 juni 2015

Bokspel

Det finns olika spel som har med böcker att göra, jättekul eftersom att det är kul att spela sällskapsspel och böcker är kul! Nu tänkte jag berätta om några olika spel som jag har testat och som relaterar till böcker på något sätt.

Quizmysteriet
Quizmysteriet är ett klurigt spel från Bezzerwizzer. Det lämpar sig för barn (och vuxna) över 9 år och går ut på att du ska ta reda på vem som är tjuven, vad hen har snott och var hen gömmer sig genom olika ledtrådar. Det kan vara ett väldigt konstigt brott, exempelvis Pippi Långstrump som har stulit en polkagris och gömmer sig i Saharaöknen. Spelet kräver läsförståelse och klurighet, som man får av att läsa deckar-böcker. Jag tycker att det är jätteroligt att spela det här spelet med både min kompisar och min familj.

Boknörd
Boknörd är ett frågespel med 256 frågor om böcker, författare och allmänna saker om läsning och böcker. De frågorna anpassar sig bättre för vuxna, men jag kunde några frågor.

Deckarspelet
LasseMajas detektivbyrå Deckarspelet är ett klurigt kortspel från Hjelm förlag AB. Spelet passar bra för barn över 9 år och liknar kortspelet "Finns i sjön". Fast istället för att samla på olika siffror samlar man på till exempel gula Maja, röda Lasse och blå polismästaren och istället för att säga "finns i sjön" ska man säga "på uppdrag". Jag tycker spelet är roligt men det liknar Finns i sjön väldigt mycket och man behöver inte klura så jättemycket. Det är roligt att karaktärerna från böckerna om Lasse och Majas detektivbyrå.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar