fredag 8 maj 2015

Mylingen - Recension

Nu har äntligen del 3 i bokserien PAX kommit. Boken heter "Mylingen" och är skriven av Ingela Korsell och Åsa Larsson, illustrationerna är gjorda av Henrik Jonsson. Det är en Urban-fantasybok som riktar sig till barn mellan 9-12 år.

I Mariefred bor bröderna Alrik och Viggo hos sina fosterföräldrar. De måste undvika att hamla i bråk på skolan för att få stanna kvar här och samtidigt är de utvalda att kämpa mot de onda krafterna som härjar i staden.

Det är Halloween och alla barn är utklädda till läskiga varelser som spöken, häxor och mumier. Den roliga festen avbryts av en varelse som inte är utklädd, en myling. En spökflicka med långt tovigt hår och blåmärken överallt som håller en stor järnsax i handen. Två av Alrik och Viggos skolkamrater håller på att bli strypta av mylingen med näsdukar prydda med broderade bokstäver, AGW. För att mylineg inte ska förfölja barnen mer måste Alrik och Viggo försöka stoppa mylingen och då kommer de en otäck hemlighet på spåren...

Genren Urban-fantasy blandas i den här boken med skräck och övernaturligheter. Men en bra kontrast till detta är den realistiska delen om pojkarnas vardag i skolan med dumma skolkamrater och orättvisa vuxna. Språket är lättläst och de fina bilderna gjorda av Henrik Jonsson förstärker verkligen uttrycket.

Jag tyckte om boken för den var väldigt spännande och man ville alltid läsa vidare. Den var en riktig skräckbok som jag inte kunde läsa på kvällen innan jag skulle sova. Jag gillar att det även finns realistiska delar med i boken som det som händer i skolan. Att boken har ett fint utseende med den framsidan och färgade sidor är ett stort plus. Det är bra att boken passar för alla vare sig man är tjej eller kille, är du ute efter en bok som innehåller spänning, fantasy, vardagliga problem och humor så är det här den rätta boken. Men jag rekommenderar att läsa böckerna i ordning eftersom att de hänger ihop väldigt mycket kan det bli svårt att förstå annars. Jag ger "Mylingen", 4 av 5 ugglor.