lördag 25 april 2015

Vinnare i bokjuryn

På Världsbokdagen i torsdags berättades vinnarna i bokjuryn som jag skrivit om innan. Idag tänkte jag berätta vilka böcker som vann! Jag tänkte så att jag skriver vinnarna i alla kategorier och sedan topp tio i kategorierna "Kapitelböcker 6-9 år", "Kapitelböcker 9-12 år" och "Ungdomsböcker" eftersom att det är de sorters böcker som min blogg handlar om. Det är alltså barn upp till 19 år som har röstat fram de bästa böckerna från 2014 och det här är vinnarna:

Bilderböcker - Hamstern är borta, av Andreas Palmaer och Ingela P Arrhenius
Kapitelböcker 6-9 år - Brandkårsmysteriet, av Martin Widmark
Kapitelböcker 9-12 år - Silverpojken, av Kristina Ohlsson
Ungdomsböcker - Färglös, av Chris Woodling
Serier - Amulett, av Kazu Kibuishi
Faktaböcker - Minecraft Nybörjares handbok, av Paul Soares JR, Jordan Maron och Stephanie Miton

Det här är topp tio i några kategorier:
 
Kapitelböcker 6-9 år:
1) Brandkårsmysteriet av Martin Widmark och Helena Willis
2) Bergtroll på slottet av Martin Olczak och Anna Sandler
3) Kapten Blåskägg av Martin Widmark och Christina Alvner
4) Bada i silver av Mats Wänblad och Pelle Forshed    
5) En mördarkatts dagbok av Anne Fine och Emma Göthner
6) Sommaren med Sigge av Lin Hallberg och Margareta Nordqvist
7) Sam och Sigge och den första julen av Lin Hallberg och Margareta Nordqvist
8) Kalle Skavank: Åska på Solsidan av Petrus Dahlin och Sofia Falkenhem
9) Pussel i skolan av Isabelle Halvarsson och Margareta Nordqvist
10) Anden i glaset av Katarina Genar och Alexander Jansson
 
Kapitelböcker 9-12 år:
1) Silverpojken av Kristina Ohlsson
2) Hjärta av damm av Ingelin Angerborn
3) Hjärtlös av Petrus Dahlin
4) Dagbok för alla mina fans: Värre än vanligt av Jeff Kinney
5) Röda spår av Katarina Genar
6) 20 över 7 av Ewa Christina Johansson
7) Hon och han av Katarina von Bredow
8) Pax: Nidstången av Åsa Larsson och Ingela Korsell/Henrik Jonsson
9) Dömd av Pascale Vallin Johansson
10) Zombiedjur: Den hungriga hamsterns återkomst av Sam Hay

 
Ungdomsböcker:
1) Färglös av Chris Wooding
2) Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
3) Mördarens apa av Jakob Wegelius
4) Mördaren i parken och andra skräckberättelser av Lena Ollmark
5) Pappersstäder av John Green
6) 8 saker du aldrig skulle våga av Eva Susso och Moa Eriksson Sandberg
7) Spring så fort du kan av Sofia Nordin
8) Emmas bok av Magnus Nordin/Lars Gabel
9) Ett regn av bomber av Torsten Bengtsson
10) Pinsamt eller? av Mårten Melin och Helena Bergendahl    

 
Jag tycker att det var värdiga vinnare även fast jag inte läst alla böcker. Klicka på de lila länkarna för att läsa mer på min blogg om just de böckerna som jag har recenserat. Här kan du läsa mer om alla böcker.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar