måndag 30 mars 2015

PAX-vecka

Nu är det påsklov och därför tänkte jag ha en Pax-vecka här på min bokblogg. Pax-böckerna är fantasy-böcker för barn mellan 9-13 år ungefär och de är skrivna av Ingela Korsell och Åsa Larsson med illustrationer av Henrik Jonsson. Det har än så länge kommit ut två böcker; "Nidstången" och "Grimmen".  Jag var på ett bokkollo för drygt en vecka sedan och då fick jag bland annat träffa Ingela Korsell. Då inspirerades jag till att ha en Pax-vecka på min blogg. Jag tänkte som så att idag berättar jag lite olika saker om Pax-böckerna som jag fick veta på bokkollot och resten av veckan lägger jag ut andra inlägg som har med Pax-böckerna att göra. Ni ska bland annat få läsa en recension och en författarintervju.

Random fakta om Pax-böckerna

  • Del 3 och 4 i Pax-serien, "Mylingen" och "Bjäran" kommer i slutet av april och det längtar jag till! Den 24 april är det bokrelease i Mariefred och jag skulle gärna vilja gå på den, men vi får se hur det blir med det.
  • Bokslukarsällskapet har pratat om Nidstången.  
  • Böckerna innehåller både vardagsrealism och urban fantasy. De utspelar sig i en vanlig miljö under den här tiden. Berättelserna ska även vara roliga, läskiga, spännande och sorgliga.
  • Böckerna utspelar sig i Mariefred och alla platser i Pax-böckerna finns på riktigt. Mäster srkäddares hus bor Åsa i.
  • Bokserien heter Pax på grund av att det låg ett kloster i Mariefred som hette Pax Marie. Pax betyder fred och det är också därför staden heter Mariefred. Viggo och Alriks uppdrag genom hela boken är att bevara freden (Pax).
  • Serien är tänkt att likna en tv-serie, att en bok är som ett avsnitt.
  • Framsidorna på böckerna ska sitta ihop som ett pussel att bilderna fortsätter. Varje bok har också varsin färg.
  • Pax-böckerna finns på många andra språk än Svenska.
  • Det ska bli 10 stycken böcker och det ska ges ut 2-3 böcker varje år. 
  • Du hittar Pax på Facebook och Instagram med namnet "Pax series"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar