tisdag 31 mars 2015

Nidstången - Recension - PAX-veckan

"Nidstången" är den första boken i serien Pax av Ingela Korsell och Åsa Larsson samt Henrik Jonsson som har illustrerat bilderna. 

Viggo och Alriks mamma dricker för mycket alkohol och är ofta full, så hon kan inte ta hand om dem. De får då bo hos några fosterföräldrar i Mariefred, men vistelsen där börjar inte bra. Första dagen i skolan hamnar de i bråk med några tuffa killar och de vuxna vägrar tro på dem. I samma veva träffar de Estrid och Magnar, ett underligt syskonpar. I deras hemliga bibliotek börjar det hända mystiska saker som har något med en nidstång att göra.

Boken passar bäst för barn mellan 9-13 år men funkar även för lite yngre. Jag gillar att det både är fantasy och lite vardagliga saker i boken och bilderna är väldigt fina. En annan sak jag gillar med utseendet är att sidorna är i färg, det tycker jag är fint. Man vill alltid fortsätta läsa boken eftersom att den innehåller mycket cliffhangers och har ett högt tempo. Boken utspelar sig i Mariefred och alla platser är verkliga, det tycker jag är roligt! Jag ger "Nidstången" 4 av 5 ugglor.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar